Go blev første gang spillet for mellem 2000 og 4000 år siden. Det tager 5 minutter at lære og resten af livet at mestre. Go bliver ofte sammenlignet med skak, men hvor skak er et enkelt slag, er Go en global krig.
En af fascinationerne ved Go er spillets mangfoldighed, til trods for de enkle regler. Hidtil har det været umuligt at lave Go programmer, der overgår en begynder i styrke. Det er faktisk tvivlsomt, om det nogensinde vil lykkedes for en computer at vinde over en professionel Go spiller.
Go spillets regler
Go spilles af to spillere på et bræt. Brættet indeholder vandrette og lodrette linier som krydser hinanden. De steder hvor linierne krydser eller rører hinanden kaldes et punkt. På et 19x19 bræt er der således 361 punkter, mens der kun er 81 på et 9x9 bræt.
Spillet begynder med et tomt bræt. Hvert punkt på brættet repræsenterer et vigtigt stykke territorium. Selve spillet handler om at afgrænse mere territorium end ens modspiller. Territorium afgrænses ved at lægge henholdsvis sorte og hvide sten på punkter på brættet. Spilleren der har de sorte brikker starter spillet.
Spillerne skiftes til at lægge en sten på et punkt. Når en sten først er lagt kan den aldrig flyttes til et andet punkt på brættet. Figuren til højre viser hvorledes starten på et parti kunne være. Først lægger sort, herefter hvid, så sort osv.
Læg mærke til, hvorledes de hvide og sorte sten hver for sig begynder at danne en mur og herved omringer potentielt territorie. Det er dog stadigvæk for tidligt i spillet til, at man kan erklære nogle punkter for totalt omringet. De sorte brikker forsøger at omringe territorium på højre side, mens de hvide brikker forsøge at omringe territoriet på venstre side.
Fra hvert punkt på brættet udgår nogle liner. Det nærmest punkt langs en line kaldes for nabopunktet. Nabopunkter forekommer kun langs med linier. Ethvert tomt nabopunkt kaldes for en frihed.
Når en sten af samme farve placeres på en stens nabo punkt, kaldes stenene for forbundene. Disse sten betragtes nu som en gruppe. På figuren ovenfor, er der to grupper, de hvide sten 4,6 danner en gruppe og de sorte sten 3,5 danner ligeldes en gruppe.
Hvis en sten eller en gruppe omringes, således at alle dens friheder er besat, er gruppen/stenen erobret. Gruppen/stenen erklæres nu for død, fjernes fra brættet og opbevares som fanger/fange. Hvis sort placerer en sten i punktet A på figuren til venstre, dør den hvide sten, og skal herefter fjernes fra brættet
Der er fire ting, man stræber efter, når man spiller Go: (1) omringelse af territorium, (2) reducering af din modspillers territorie, (3) erobring af din modspillers sten, (4) beskyttelse af egne sten. Vinderen af spillet har altid formået at gennemføre disse fire mål mere effektivt end modspilleren.
Spillet afsluttes ved, at hver spiller i rækkefølge melder pas i stedet for at lægge en sten. At melde "pas" betyder egentligt, at man ikke mener, der er yderligere mulighed for at forfølge et af de fire ovenfor nævnte mål. Med andre ord spilleren, der melder pas mener, at alt territorium er fuldstændigt omringet.
Nedestående figur viser et afsluttet parti. Sort har omringet 9 punkter, mens hvid har omringet 10 punkter – hvis der ikke er taget nogle fanger, vinder hvid partiet med 1 point (krydset i midten er et neutralt punkt,som ikke tilhører nogen af parterne.

Hvis du efter denne korte introduktion til Go har fået lyst til at vide mere, er du velkommen til at kontakte Dansk Go Forbund. Du kan også downloade bogen "Vejen til Go" fra EDO Go Clubs hjemmeside.